Przedwojennej Legnicy już nie ma. Tu odbudowujemy ją wirtualnie. Chodzimy jej ulicami, poznajemy ludzi, ich codzienność, pracę i pasje. Bez polityki, bez uprzedzeń. Z miłości do miasta.

 
   
 
   


Szukaj w serwisie
Sprawdź nazwę ulicy
 
 


Fundacja Historyczna Liegnitz.pl

o Fundacji

Kategorie

Historia miasta
Katalog firm
Miejsca
Legniczanie
Galeria
Źródła

Nasz serwis

geneza regulamin pliki cookie (nowe zasady) mapa serwisu kontakt
« strona główna

Aktualności na forum

18.11.2022, Kefir:
Re: Sztuka cmentarna
Całą serię zdjęć legnickiego cmentarza wykonaną przez Krafta znajdziemy pod...

17.11.2022, Kefir:
Re: Sztuka cmentarna
Henry Kraft to mało znana nam postać naszego miasta. Człowiek wykształcony...

18.10.2022, Kefir:
Re: Sztuka cmentarna
Przykładowy grób na cmentarzu leśnym .Nasadzenia komunalne. Główny ogrodnik...

Zaloguj się do forum:

login:
hasło:

lub załóż konto


Nasi przyjaciele

 

Okrężna (Oertel Ring)

Zamysł i pierwsze plany tego traktu powstały w ostatnich latach pracy nadburmistrza Ottomara Oertela. W 1913 r. narodziła się wizja rozbudowy miasta poprzez budowę obwodnicy łączącej al. Rzeczypospolitej z ulicą Wrocławską. Jej część przebiega przez gminy: Piekary Wielkie i Bartoszów. Już wówczas brano pod uwagę potrzebę włączenia tych terenów w granice coraz intensywniej rozwijającego się miasta. Pierwotnie z lewobrzeżną Legnicą obwodnica ta miała się łączyć poprzez most Heinzego (tzw. most Bielański). Pierwsza wojna światowa i powojenny regres gospodarczy wstrzymały realizację tych planów. Dopiero na przełomie lat 20 i 30. XX wieku wrócono do zasiedlania terenów planowanych pod zabudowę przez Oertela. Powstają wówczas osiedla na północ i południe od ulicy Bielańskiej, a także osiedle domków na północ od obwodnicy, już wówczas (1933) zwanej imieniem nadburmistrza Ottomara Oertela.

W latach 30. XX w. powrócono do planów z początku wieku i rozpoczęto prace zmierzające do uruchomienia obwodnicy łączącej ulice: Złotoryjską z Wrocławską. Planowany przebieg: Złotoryjska – Grabskiego – Stroma – przeprawa mostowa nad Młynówką i Kaczawą – droga przez poligon – Okrężna – dalej łukiem do Wrocławskiej, gdzie połączenie miało nastąpić mniej więcej na wysokości dzisiejszej ulicy Wielkiej Niedźwiedzicy. Niestety obwodnica kończy się na ulicy Bystrej. Jeszcze na przełomie lat 60 i 70 XX w. brano pod uwagę jej budowę, ale koszty przepraw mostowych były zbyt duże. Zaś rozbudowa osiedli Kopernika i Piekar uczyniły te plany zbędnymi i niepotrzebnymi. Dziś obwodnicę trzeba prowadzić znacznie dalej na zachód.

Obwodnica (dziś ulica) przebiega obok boiska sportowego zajmowanego przez związek sportowy VfB (Verein fϋr Bewegungspiele) i Towarzystwo Gimnastyczne „Gut Heil”. Wcześnie teren ten służył za lądowisko sterowców.

1933Oertelring; patrz: Ottomar Oertel;

16.01.1946 r. – w ramach repolonizacji nazw nadano miano Okrężna, nawiązując do jej przebiegu w stosunku do osiedla.

ulica Okrężna o długości 962 m.

Fotografia przedstawia mecz drużyny VfB Liegnitz (Verein für Bewegungsspiele) na boisku przy ul. Okrężnej na terenie dawnego lądowiska dla sterowców
« poprzedni następny »
 
   
   
   

 

   
  decor handcrafted by egocentryk.org  
   


    Serwis:     « strona główna    geneza     regulamin     pliki cookie (nowe zasady)     mapa serwisu     kontakt         |      Fundacja:     « strona główna    o Fundacji         |     flag DE

© Fundacja Historyczna Liegnitz.pl, 2011-2014. Wszelkie prawa autorskie zarówno do serwisu, jak i prezentowanych materiałów są zastrzeżone.